AirAsia Berhad, spółka zależna należąca w całości do Capital A Berhad, podpisała z Airbusem przełomowe porozumienie (MoU) o wartości 12,2 mld dolarów na dostawę 50 samolotów A321XLR z prawem do zakupu kolejnych 20 egzemplarzy tego typu.
Umowa została podpisana dzisiaj w Paryżu w obecności premiera Malezji, Anwara Ibrahima, przez Tony'ego Fernandesa, dyrektora generalnego Capital A oraz Christiana Scherera, prezesa Airbus Commercial Aircraft. Dostawy nowych samolotów mają rozpocząć się w 2028 r. i potrwać do końca 2032 r.
- Byliśmy pionierami tanich podróży w Azji, a teraz przechodzimy na wyższy poziom. AirAsia przechodzi transformację, aby stać się pierwszym na świecie tanim przewoźnikiem sieciowym. Chodzi o gwałtowny wzrost, połączenie obszarów geograficznych poza ASEAN (Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej) i uczynienie lotów jeszcze bardziej demokratycznymi. Daliśmy mieszkańcom możliwość odkrywania Azji, a teraz chcemy, aby świat zobaczył Azję, a Azja świat. Modele A321XLR i A321LR to przełomowe rozwiązania, które umożliwiają realizację tej wizji, i jesteśmy dumni, że możemy przewodzić zmianom, dzięki którym nasz świat staje się mniejszy. Nie możemy się doczekać, aby pomalować niebo na jeszcze bardziej intensywny czerwony kolor - powiedział Tony Fernandes, dyrektor generalny Capital A oraz doradca i zarządca AirAsia Group.
Dzięki nowej umowie linia robi znaczący krok w kierunku stania się pierwszym na świecie tanim przewoźnikiem sieciowym obsługującym samoloty wąskokadłubowe, opierającym się na strategii wielu hubów. Grupa AirAsia zamierza przewozić 150 milionów pasażerów rocznie do 2030 r., osiągając łączną liczbę 1,5 miliarda pasażerów od momentu powstania przewoźnika.
- Cieszymy się, że możemy potwierdzić tę umowę dzięki której AirAsia Group rozpoczyna kolejny rozdział swojego rozwoju. Po wznowieniu ścieżki wzrostu, którą doceniamy i wspieramy, linia tworzy solidną efektywność floty, umożliwiającą globalną ekspansję sieci. A321XLR otwiera przed AirAsia nowe możliwości uruchomienia bezpośrednich lotów łączących główne i drugorzędne miasta na całym świecie - powiedział Christian Scherer, prezes Airbus Commercial Aircraft.
Wykorzystanie samolotów wąskokadłubowych do lotów długodystansowych pozwoli przewoźnikowi na eksplorację nowych tras długodystansowych i obsługę większej liczby miejsc docelowych niż było to możliwe dotychczas. Po dostarczeniu samolotów dalekiego zasięgu linia będzie mogła stworzyć wirtualne huby w regionie Bliskiego Wschodu, Europy i Azji Wschodniej, umożliwiając proste trasy z jednym międzylądowaniem na całym świecie.
Jak wyjaśnił dyrektor generalny linii lotniczych, dzięki temu Sharjah lub Dubaj mogą otworzyć drzwi do dalszych miejsc docelowych na Bliskim Wschodzie lub w Afryce, lub w przeciwnym kierunku, umożliwiając przewoźnikowi obsługę lotów piątej wolności do Stanów Zjednoczonych przez Japonię. Przewoźnik obsługiwał wcześniej Honolulu przez międzynarodowe lotnisko Kansai w Osace.
Flota AirAsiaFlota AirAsia składa się obecnie ze 109 airbusów: 69 A320, 29 A320neo, trzech A321ceo oraz ośmiu A321neo. Natomiast flota całej grupy AirAsia to 254 airbusy: 168 A320, 40 A320neo, trzy A321ceo, 15 A321neo oraz 28 A330-300.
Cała grupa oczekuje na dostawy 445 airbusów: 20 A321XLR, jednego A330-300 i 15 A330neo dla AirAsia X oraz 36 A321LR, 50 A321XLR (+20 praw zakupu) i 323 A321neo dla AirAsia.
XLR - wąskokadłubowiec na bardzo dalekie trasyAirbus A321XLR został ogłoszony podczas
Paris Air Show w 2019 r. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR posiada większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostało przeprojektowane. Maszyna posiada także zwiększony zasięg do 4 700 mil morskich (8 797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4 000 mil morskich – 7 408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie może zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Więcej na temat tego samolotu w naszych artykułach "
Airbus A321XLR. Nadzieja dla regionalnych lotnisk i tras o niższym LF?" oraz "
Pierwszy lot techniczny airbusa A321XLR z Hamburga (zdjęcia)".